Getallen

Om het herkennen van getallen te oefenen en getallen in de juiste volgorde te zetten zijn in Eduschool diverse spellen aanwezig. Een voorbeeld is Cijferballonnen. Hierbij moeten ballonnen in de juiste volgorde aan een hek worden vastgemaakt. Het begint eenvoudig met getallen t/m 5, maar loopt door tot getallen t/m honderd, inclusief getallen die snel worden omgedraaid zoals 45 en 54. Voor de allerjongsten die het synchroon tellen nog moeten oefenen is Welke is het? - hoeveelheden een goed spel.

Eduschool rekenen met getallen

Optellen

In Eduschool zijn veel spellen die het automatiseren inoefenen. Specifiek voor optellen is Verliefde harten. ontworpen dat gebaseerd is op de ‘vriendjes van tien‘’. Een echte uitdager is Blokkade. Bij dit spel moet een cijferpuzzel worden opgelost, waarbij horizontaal en verticaal alles moet kloppen. Het begint met sommen onder de tien, maar het spel loopt door tot een niveau waar zelfs volwassenen goed over moeten nadenken!

Eduschool rekenen optellen

Aftrekken

Aftrekken automatiseren: ook voor dit onderdeel kan geput worden uit verschillende spellen.Zo is er bijvoorbeeld het spel Straatje leggen. Er moeten 50 sommen goed worden gemaakt voor het straatje is gelegd en stukjes kaas zijn verdiend. Bij Huisje bouwen moeten iedere keer tien sommen goed worden gemaakt om weer een deel van het huis gebouwd te krijgen. Een compleet huis levert de meeste kaas op. Bij beide genoemde spellen is er geen tijdsdruk.

Eduschool rekenen aftrekken

Vermenigvuldigen

De tafels oefenen. Dat kan bijvoorbeeld met het spel Rekenplaneten waarbij een keuze gemaakt moet worden welke tafel geoefend wordt. Meerdere manen met antwoorden zweven rond een planeet waar een keersom in staat. De maan met het juiste antwoord moet worden aangeklikt. Lukt het om 50 sommen binnen 5 minuten te maken, dan is er weer wat kaas verdiend. De tafels oefenen kan ook met spellen zoals Huisje bouwen en Memory.

Eduschool rekenen vermenigvuldigen

Kraak de kluis is speciaal gemaakt om het delen te oefenen. Door een aantal deelsommen juist te beantwoorden wordt een kluis geopend. Op deze manier moeten meerdere kluizen worden geopend. Bij dit spel is er altijd voldoende tijd om over de antwoorden na te denken, behalve de laatste deelsom. Die moet binnen 15 seconden goed beantwoord zijn. Deze tijdslimiet speelt bij Rekenrace het hele spel een rol.

Eduschool rekenen delen

Tijd

In Eduschool kan geoefend worden met digitale en analoge tijd. Bij Klokkenwinkel. worden digitale en analoge tijden gecombineerd: de digitale tijd moet bij de juiste -analoge- klok worden gehangen. Om de tijd af te kunnen lezen van een ‘gewone‘ klok is het spel Machineklok een mooie oefenspel. Na ieder goed antwoord draaien de tandwielen en wordt het licht feller. Met de hele groep aan de gang? Dat kan ook. In de leerkrachtenomgeving is een tool te vinden waarmee de tijden geoefend kunnen worden.

Eduschool rekenen tijd

Redactiesommen

Om te wennen aan de manier waarop de halfjaarlijkse rekentoetsen werken, heeft Eduschool speciale spelen ontworpen. In Kralenketting wordt iedere keer een verhaaltje aangeboden in beeld en geluid waarin een som zit die moet worden uitgerekend. Bij een foutief antwoord wordt een hint gegeven die kinderen een volgende keer helpt om het dan goed te doen. Het spel is adaptief. Dit geldt ook voor de moeilijkere variant: Volle koffer. Hier wordt het verhaal wel verteld en staat de tekst ook in beeld, maar verder is er geen visuele ondersteuning.

Eduschool rekenen redactiesommen

Geld

Vier plaatjes met verschillende bedragen met munten, maar waar ligt 60 eurocent? Dit kan in Welke is het? worden geoefend. Een stuk moeilijker wordt het als er iets is gekocht en er moet geld worden teruggegeven. Het spel Kassabon speelt daar op in. Het begint met bedragen onder de euro, maar de prijzen lopen op als het allemaal goed lukt!

Eduschool rekenen met geld