Geschiedenis

Eduschool werkt met de tien tijdvakken die ook vaak in methodes worden gebruikt. Alle tijdvakken zijn terug te vinden in het spel Prikbord prikken. Uitgebreidere spellen die dieper ingaan op een bepaalde periode zijn bijvoorbeeld Kennistopper, Wist je dat? en Tegelvloer.

Eduschool geschiedenis

Natuur & Techniek

Of het nu gaat om biologie of natuurkunde, Eduschool heeft er spellen voor. Neem nu Visvijver: daar zit bijvoorbeeld een onderdeel in waar gekozen moet worden of iets een bot of een orgaan is in het menselijk lichaam. Maar ook of iets drijft of zinkt en of iets wel of niet magnetisch is. Meer technisch van aard is het spel Hefboom. Door dit spel te spelen wordt een kind zich meer bewust waar het draaipunt bij een hefboom zit, waar de last en waar de kracht ligt. Heel anders is dan weer het spel Wist je dat? In dit spel komt een onderwerp (de leeuw) uitgebreid aan de orde en moeten kinderen zelf in het spel informatie verzamelen.

Eduschool natuur en techniek

Typecursus

Blind leren typen, dat kan met de Typecursus. In de vele levels worden langzaam de -gebruikelijke- tekens aangeboden. Een leerling gaat een level omhoog als de oefening snel genoeg wordt gemaakt met een beperkt aantal fouten. Leerlingen die het automatiseren snel onder de knie krijgen maken binnen de cursus wat grotere stappen. Voor leerlingen die meer inoefening nodig hebben zijn er ruim voldoende levels aanwezig. Na het oefenen van een paar nieuwe letters worden die nieuwe letters steeds weer gecombineerd met letters die al eerder zijn aangeboden. Tijdens het oefenen blijft het toetsenbord op het scherm zichtbaar en kan een leerling zien met welke vinger een toets moet worden aangeslagen.

Eduschool heeft ook een typecursus

Aardrijkskunde

Hoe ziet de vlag van Duitsland er uit? Hoe ziet het beeld Cristo Redentor er uit of de Taj Mahal? Waar staat de Eiffeltoren of de Grote Muur? Het antwoord op de laatste twee vragen kunnen kinderen ontdekken met het spel Parkeerplaats.

Eduschool aardrijkskunde

Topografie

Leren vanaf een blaadje is niet meer nodig om de provincies van Nederland te leren, of bijvoorbeeld Duitsland of Spanje. Dat gaat veel leuker met Waar ligt het? Bij de provincies zijn er A-B en soms zelfs C-versies! In de leerkrachtenomgeving zijn toetsen te downloaden die direct aansluiten bij de spellen. In het spel Visvijver gaat het erom of kinderen weten waar een bepaald water ongeveer te vinden is: ligt de Nijl in Afrika of Amerika, enz.

Eduschool topografie

Verkeer

Alle borden waar kinderen op de fiets en lopend mee te maken kunnen krijgen hebben een plekje in o.a. het spel Pas op! Er staan vier mogelijke betekenissen van het bord, maar welke is de juiste? Is het fout, dan wordt een hint gegeven over het bord. Datzelfde bord komt later in het spel nog een keer terug. Het spel Een bord vol werkt net andersom. De betekenis van een bord wordt gegeven en er moet vervolgens gekozen worden uit vier verschillende verkeersborden. Welke past bij de omschrijving?

Eduschool verkeer

Ontdekeiland

Op dit eiland zijn spellen voor de jongste kinderen te vinden. Zo leren ze bij Wat hoort bij wat bijvoorbeeld dat een spin en een web bij elkaar horen en dat een bolster bij een kastanje hoort. In Honingraat worden de kleuren geoefend en seriëren wordt spelenderwijs geoefend met Boemeltreintje. Daar moeten voorwerpen op volgorde gezet worden, zoals van groot naar klein en van dik naar dun.

Eduschool ontdekeiland

Schateiland

Met de verdiende stukjes kaas kunnen kinderen op Schateiland kiezen welk spel hij/zij gaat spelen. Voor ieder spel is aangegeven hoeveel stukjes kaas moet worden ingeleverd. Eén van de spellen op schateiland is Letterdoolhof. Aan de hand van een omschrijving moeten de letters van het antwoord in de juiste volgorde worden gepakt. Bij Combicakes gaat het erom dat door cakejes te verwisselen er drie of meer op een rij komen te staan. Dat levert de nodige punten op.

Eduschool schateiland